Wat hebben de kinderen uitgekeken naar hun volgende hotel bezoek. Nadat we via HotelSpecials een luxe hotel in Oberhausen hadden geboekt om LEGOland en SEALife te bezoeken, smaakte dat naar meer. Extra leuk dus dat we afgelopen weekend naar de West Kust van België vertrokken om daar een kindvriendelijk hotel onder de loep te nemen. We werden uitgenodigd in Vakantiedomein Hoge Duin, gelegen in Oostduinkerke (net even iets anders dan het wel bekende Oostende, maar minstens net zo mooi). Op de heen weg besloten we langs Mechelen te rijden, en daar dierenpark Planckendael te bezoeken, om het feest helemaal compleet te maken.

Dierenpark Planckendael Mechelen

Vanwege allerlei wegwerkzaamheden en een ongeluk op de ring van Antwerpen kwamen we helaas pas ruim anderhalf uur later aan dan we gepland hadden, dus konden we in een sneltrein vaart deze mega grote dierentuin door. Wat hadden we erg graag langer willen blijven!

Het park beschikt over vijf werelddelen met daarin hun ‘eigen’ dieren. Zo reis je in één dag de hele wereld over en kom je mooiste en meest bijzondere dieren tegen. Van de Tasmaanse duivels, tot de Lori’s de je mag voeren en op je hoofd komen zitten.

Het dierenpark heeft heel erg veel speelgelegenheden en je kunt op genoeg plekken even lekker zitten om wat te eten, of uit te rusten van al het geloop, geklim en geklauter. Wil je een hele uitgebreide review lezen van Planckendael, klik dan zeker even verder, want dat valt niet samen te vatten in honderd woorden.

Vakantiedomein Hoge Duin – Oostduinkerke

Dag 1

Na een enerverende dag gingen we weer de auto in, op weg naar het westen. Naar de kust! We konden na een aantal drukke weken wel even wat frisse zeelucht en lekkere koele wind door onze haren gebruiken. Maar ook hier viel het weer tegen met het lekker kunnen doorrijden op weg naar ons hotel. Na meer dan een uur langzaam rijdend verkeer (niet vlottend verkeer, zoals ze op zijn Vlaams mooi zeggen) besloten we maar bij een Mac Donalds te stoppen voor ons avondeten.

Gelukkig konden we daarna bijna probleemloos verder rijden, en kwamen we in het bijna donker aan bij Vakantiedomein Hoge Duin.

Het Vakantiedomein heeft twee verschillende gebouwen, eentje dat functioneert als kind (-en rolstoel) vriendelijk hotel, de ander als een groepsaccommodatie. Na de auto geparkeerd te hebben, gingen we snel naar de receptie om in te checken want het was inmiddels als 21:30 uur geweest. En met drie jonge kinderen die de hele dag op sjouw zijn geweest en file hebben gereden, wil je dan niets liever dan lekker in bed duiken met z’n allen. Niet echt de juiste tijd voor een uitgebreide fotoshoot van de net opgemaakte bedden en de vlekkeloze hotelkamer dus….

Als je de (tot maximaal) zevenpersoonskamer inkomt, zie je gelijk waarom dit een kindvriendelijk hotel is. Het grote bed is netjes opgemaakt voor papa en mama, en daar tegenover zijn twee eenpersoonsbedden opgemaakt voor de kids. Het campingbedje staat al klaar voor babylief, dus we hoefden alleen maar tanden te poetsen en de kids in bed te stoppen. Ideaal, want daar waren ze allemaal aan toe (en wij ook).

Familiekamer

De eenpersoonsbedden waar de kids in lagen, waren trouwens een soort supersonische stapelbedden. Boek je de kamer voor bijvoorbeeld zes personen, dan is er boven hun een uitklapbed, dat het tot een stapelbed “transformeert” (zoals zoonlief opmerkte). Dus zoveel personen als je boekt, zoveel bedden zijn er voor je klaar gemaakt. De kids bedachten dus de volgende ochtend dat we hier over een jaar over vier ook nog prima heen konden, want dan zou hun jongste broertje of zusje vier jaar zijn, de een na jongste vijf, en zij acht en tien jaar. Konden alle kinderen mooi in de ‘coole stapelbedden’ en papa en mama in hetzelfde bed als de vorige keer.

Een klein nadeel vond ik zelf wel dat er verder geen apart zithoek, of plek was waar je als ouders kon blijven, als de kids aan het slapen waren. Nu hadden wij er zelf geen last van, want ook onze lampjes gingen uit om tien uur ’s avonds, maar ik kan me voorstellen dat als je kinderen hebt die om zeven uur naar bed gaan, dat je dan een beetje moeite hebt om allemaal stilletjes aan te doen. Je zou natuurlijk ook beneden in de bar kunnen gaan zitten, maar met een kleintje zoals wij meehadden zou ik dat toch liever niet doen. Of je neemt gewoon een babyfoon mee. De kinderen vonden het trouwens wel heel bijzonder om met z’n allen (vijf personen maar liefst) in één kamer te slapen! Dat hadden ze nog nooit gedaan! Super tof dus!

Dag 2

De volgende ochtend konden we mooi met z’n allen tegelijk in de badkamer, met dubbele wastafel en grote inloop regendouche. Wat ik zelf erg praktisch vond was dat de toilet niet in de badkamer was. Nu is dat met kleine kids niet zo’n mega ramp om ze te laten plassen terwijl je zelf bezig bent, maar als we hier over een aantal jaar terug zouden komen, vind ik het toch wel fijn dat ik niet voor elk plasje de deur open hoef te maken, terwijl ik net een uitgebreide douche neem 😉

Allemaal fris en fruitig, en weer aangekleed gingen we op naar het restaurant, dat mooi op dezelfde verdieping was. Helemaal kinderwagen/rolstoel vriendelijk met een helling er naar toe. Overal is hier aan gedacht. De tafel was leuk gedekt, met voor de kinderen allebei een Plopsa rietjesbeker, en voor alledrie echte Plopsa koekjes. Plopsa denk je misschien? Nou ja, dat ligt hier op tien minuten afstand vandaan. Dus heb je geen zin in een dagje strand, dan kun je daar ook prima heen.

Ontbijt, de bar met speelhoek en een mega speeltuin!

Ook met het ontbijt was er genoeg keuze, en voor de kids praktisch pakjes (Plopsa) chocolademelk, aardbeiendrank, melk en meer. Ook handig dat ze gewoon plastic (je weet wel die fel gekleurde van dat bekende Zweedse warenhuis) borden, bekers en bestek hadden.

Voor de kinderen ook mooi bekend (hey, die hebben wij thuis ook) en wij hoeven ons geen zorgen te maken over te enthousiaste kinderen en een bord dat aan diggelen op de grond ligt.

De kinderstoel stond trouwens ook al klaar, al had ik het zelf wel fijn gevonden als het riempje van de Stokke tussen de benen er wel bij zat. Nu schoof onze jongste af en toe wat onderuit (wat de kids dan weer hilarisch vonden, maar ik iets minder prettig). Na een heleboel croissantjes, lekkere bolletjes, gebakken ei, cornflakes en nog meer lekkers was er nog net wat tijd om de ballenbak en speelhoek beneden in de bar te ontdekken.

In de bar is er meer dan ruimte zat om lekker te zitten, wat lekkers te bestellen en rustig te zitten. Voor de kids is er namelijk meer dan genoeg speelgelegenheid, dus daar zul je geen last van hebben. Een grote ballenbak met glijbaan in de hoek van het restaurant zorgt voor uren speelplezier, er is een voetbal tafel, een biljart voor de wat oudere kids (en hun papa’s en mama’s). Nieuw is de Disney tv, waar je kind ook met gemak een uur naar kan apegapen, en er zijn meer dan dertig gezelschapsspelletjes die je kunt spelen.

Buiten is er een grote speeltuin in de ‘binnentuin’ van het hotel, en als je een stukje verder loopt heb je de duinen om in te spelen! Wat wil je nog meer. Lekker klimmen, hollen, klauteren en rollen door het zand, of glijden van de glijbaan en klimmen in het klimrek. Of je doet het gewoon allebei.

Natuurgebied & Duinen

Toen we moesten uitchecken om 11 uur was het tijd om eens de omgeving te verkennen. We zagen op de heenweg al een groot zwembad op twee minuten afstand. Nu hebben we zelf een abonnement op een zwembad dus dat leek me niet echt iets waarvoor we helemaal naar de Belgische kust waren gereden. Dus die slaan we even over, maar is zeker een goede optie als het wat minder mooi weer is, of als je wat langer hier blijft.

En als je door duinen en zee wordt ‘omringd’ dan is dat natuurlijk iets wat je even moet bekijken en ervaren. Zo dicht wonen wij niet bij een mooi duingebied in Nederland… Dus stevige stappers aan en gaan met die banaan.

Dichtbij ligt de hoogste duin van maar liefst 35 meter hoog! Een echte klim uitdaging dus voor kinderen die vol energie zitten.

Een duin verderop (als je heel veel energie heb loop je ernaar toe, maar je kunt beter even de auto pakken, of een fiets dan ben je er een stuk sneller, want in dat mulle zand is niet heel gemakkelijk snel te lopen) begint het natuurgebied. Er staan paardjes, er zijn verschillende routes die je kunt wandelen (let op, een kinderwagen kun je beter thuis laten, want daar kom je niet heel ver mee) en er zijn veel dingen te ontdekken.

Met jongere kinderen zou ik ervoor kiezen om lekker in de duinen te spelen, in plaats van heel lang op pad te gaan. Ik ging met dochterlief, van vier jaar ‘even’ bij de paarden kijken, die hemelsbreed een meter of honderd verderop waren. Toch viel (vooral de terugweg) behoorlijk tegen, omdat je natuurlijk ook weer die mega duin op moet. Het stukje natuurgebied dat we hebben gezien en het stukje route dat we hebben gelopen vond ze wel ontzettend leuk.

Het strand

Na ons duinen avontuur gingen we nog naar het strand. Het is overal betaald parkeren, maar bij het hotel sta je gratis. Vakantiedomein Hoge Duin ligt op ongeveer 800 meter van het strand af. Het is dus prima te lopen. Mocht je toch de auto nemen, dan betaal je in het weekend ongeveer een euro per uur. Geen wereldbedrag dus, dat scheelt weer  😉

Er zijn bij de diverse parkeerplekken trouwens ook handige openbare toiletten ( € 0,50 per bezoek) dus eerst even plassen voor het lopen en spelen was zo gebeurd.

We hebben gestaan op de stenen in het water, schelpen gezocht, een halve krab gevonden, schaduwen overgetrokken in het natte zand en op de pier gelopen. De pier is goed toegankelijk voor kinderwagens en rolstoelen, de rest van het strand zul je toch echt alleen kunnen bereiken met twee MK (mankracht), omdat je de wielen door het mulle zand moet slepen, of de kinderwagen moet optillen.

Beach Cars huren

Op de boulevard kun je diverse grappige fietsen/beach cars huren. Van twee persoons ‘skelters’ tot fietsen waar wel acht personen opzaten. Een leuke en wat snellere manier om de boulevard te verkennen dus, en een leuke activiteit voor wat grotere kinderen (fietsstoeltjes waren niet aanwezig, dus het is pas geschikt voor kinderen die zelf redelijk stevig kunnen zitten, laten we zeggen een jaar of anderhalf).

Speelparadijs op het zand

Er is een (betaalde) speelplek met springkussens, bungee trampolines en klimtoestellen. Hiervoor leg je wel wat geld neer, € 5,00 voor een half uur spelen in de speeltuin per kind, en € 5,00 voor drie minuten springen op de bungee trampolines. Wij vonden dat het geld niet waard, omdat we maar een uurtje of twee op het strand zouden zijn, en je met twee kinderen toch het dubbele kwijt bent. Maar als je er de hele dag bent, kan ik me voorstellen dat het een aangename break is voor de kids, en je kunt zelf ernaast op het terras zitten terwijl zij zich uitleven.

Al met al hebben we ons dus prima vermaakt tijdens onze twee dagen België, ook al was het niet hoog zomer. De kust, het natuurgebied en de duinen zijn prachtig!