Het is alweer bijna twee maanden geleden dat we de geboorte van onze jongste dochter vierde, met maar liefst zestig andere familieleden, vrienden, kennissen en collega’s. Maar waar laat je zoveel mensen, hoor ik je denken… Nou daar vertel ik vandaag maar al te graag over. Want wie weet vier jij binnenkort wel de geboorte van je kleine met een te gek kraamfeest. En wie weet is er ook wel een toffe hotspot waar je terecht kunt om dit te vieren. Wij hadden zelf namelijk niet de ruimte om zestig mensen te herbergen (wie wel!) dus moesten we uitwijken naar een zaaltje. Maar zaaltjes zijn vaak zo onpersoonlijk en ook lang niet altijd kindvriendelijk. Gelukkig vond ik in onze home town Groningen gewoon dé perfecte plek! Vandaag geef ik je de beste tips voor het zoeken vinden van de perfecte locatie voor jullie kraamfeest.

Grootte van de locatie

De allereerste vraag die je jezelf moet afvragen is hoeveel mensen komen er op het kraamfeest… Voor sommige is een plek voor vijftien man misschien wel genoeg. Dus dan kan het eigenlijk prima bij je thuis. Het kraamfeest van onze tweede dochter vierde we ook thuis. We hadden toen ongeveer veertig mensen die gespreid over de middag langs kwamen. Het prachtige weer zorgde ervoor dat de kinderen lekker in de tuin konden spelen, en de gasten ook buiten konden zitten. Dat scheelt ontzettend veel in kosten voor zaal huur.

Een klein zaaltje voor ongeveer 40 gasten kost vaak een euro of € 50,- per uur. Met een beetje geluk kun je het zaaltje een dagdeel huren, wat vaak ook wel nodig is, omdat je het nog moet aankleden en decoreren. Snacks en wat te drinken neer zetten. Dus je kunt niet alleen een zaaltje huren voor de twee uur dat het kraamfeest duurt.

Hoe kleiner de zaal hoe knusser het kraamfeest. Maar je moet natuurlijk ook rekening houden met het feit dat je niet bij elkaar op de lip wilt zitten.

Ons kraamfeest in hotspot Kids Café & concept store Denderz

Wij vonden Kids Cafe Denderz de perfecte locatie! Het is een concept store met daarbij een prima formaat café. Bovendien is er een speelplek voor de kids, en hoefde ik eigenlijk aan decoratie haast niets te doen.

Deze hippe hotspot is namelijk helemaal in mijn stijl opgezet. Scandinavisch, veel hout, en ook nog fijne pastel kleuren! Helemaal top, want dit scheelde ons veel aan decoratie kopen. We hebben wat roze ballonnen op gehangen en een aantal vlaggetjes, zodat mensen zeker wisten dat ze op het juiste feest waren.

Het is mogelijk om de catering helemaal te laten verzorgen. Een heerlijke high tea of andere hapjes… Niks was te gek. Maar gelukkig was het ook een mogelijkheid om alleen het café af te huren en zelf al het eten en drinken te verzorgen. Voor ons helemaal ideaal om voor zestig man de catering kosten toch redelijk in de cijfers zouden lopen. Natuurlijk kun je hiervoor sparen, of gewoon iets minder mensen uitnodigen, maar ik blijf van budget houden.

Dat het budget was, was trouwens niet echt te zien en te merken door de geweldige toffe locatie waar we zaten. We konden gelijk na sluitingstijd terecht om de boel klaar te zetten en te ‘versieren’. De hapjes en drankjes hebben we bijna allemaal op een grote tafel in het midden neergezet. Zelf service dus. De beschuit met muisjes smeerden we wel op verzoek, want een sompig beschuitje is ook zo wat. De rest van het lekkers zal ik in een volgend artikel uitschrijven, zodat deze serie over een kraamfeest organiseren lekker uitgebreid wordt.

Zaal huren met of zonder catering

Of je een zaal huurt met catering of zonder catering heeft beiden voor en na-delen. De voordelen van catering lijken me logisch…. je hoeft zelf namelijk nergens voor te zorgen! Je moet alleen weten hoeveel mensen er komen, uitkiezen wat je wilt dat er geserveerd wordt en klaar is kees. Je hebt geen omkijken naar spullen meenemen, alles staat voor je klaar en natuurlijk weet je van te voren precies hoeveel kosten je hebt (omdat je meestal per persoon betaald).

De voordelen van zelf de catering verzorgen is dat je het zo duur en zo goedkoop kunt maken als je het zelf wilt. Zet je Coca Cola neer, of liever Cola van de Albert Heijn. zorg je voor Tony Chocolony of voor een reep van de Lidl die je zelf in stukken breekt… En ga zo maar door. Bovendien kun je gewoon plastic borden en bestek, en natuurlijk bekers kopen. Geen afwas dus, want je gooit na het feest alles zo in de prullenbak.

De nadelen van geregelde catering is vaak dat het wat meer in de prijzen loopt. Bovendien kunnen ze niet overal rekening houden met eventuele diëten of allergieën. Bij Denderz waren trouwens meer dan genoeg lekkere en gezonde opties, voor ieder wat wils dus.

De nadelen van het zelf regelen van catering is dat je jezelf heel wat werk op de hals haalt. Hoeveel drinkt en eet men (schat dat maar eens goed in… het is mij na meer dan 20 feesten (babyshowers, kraamfeesten en verjaardagen) nog nooit perfect gelukt), wie maakt wat, wat voor eten en drinken doen we… Het komt allemaal op jouw bordje terecht. Ook zul je alles zelf moeten kopen en meenemen.

Locatie met speelplek voor de kids

Wat voor mij de doorslag gaf om voor Kids Café Denderz te gaan was dat ze een grote en mooie speel plek voor de kids hadden. De speelplek is vanaf alle plekken in het café zichtbaar, omdat er een camera hangt en een scherm waarop je vanuit elke zit plek de kids kunt zien spelen. Ideaal omdat je toch ook niet non stop om de speel plek heen wilt hangen als je op een feest bent. En dat gebeurd toch vaak wel. Zo mis je heel veel van het feest omdat je non stop op je kleintjes moet letten. Bij Denderz was dat helemaal niet het geval, dus perfect voor onze vrienden, die vaak zelf ook jonge kids hebben. Er was meer dan genoeg ruimte voor alle vijftien kinderen die er waren, en ze hebben ook echt heel veel plezier gehad met het spelen.

Heb je nou in de zaal die jij huurt geen echte speelplek? Denk dan alsjeblieft wel aan een plek voor kids waar ze zichzelf kunnen vermaken. Want geen één kind is twee uur zoet zonder hulpmiddelen. Desnoods zet je een filmpje aan in een andere ruimte.

Maar je kunt ook denken aan het spel Twister (houdt vooral de grote kinderen wel even zoet), kleurplaten voor kids in verschillende leeftijden, een grote pot met vilstiften van bijvoorbeeld de Hema (100 stiften voor € 5,-, deze hebben we thuis ook altijd). Heb je het geluk dat het wat mooier weer is? Dan is een voetbal en wat stoepkrijt ook altijd wel een succes,

Zolang je er voor zorgt dat de kids zoet zijn, heb jij een tof feest. Want van vervelende kinderen krijg je gestresste ouders, van gestresste ouders krijg je chagrijnige gasten, en is het feest snel voorbij.

Wij hadden een mega geweldig feest, mede door alle lieve mensen die kwamen om ons kleine prinsesje te bewonderen, de prachtige plek, de fijne serveerster van het kids café die met van alles en nog wat wilde helpen, en de relaxte sfeer omdat de kids het super leuk hadden.

 

 

Wil je weten hoe je toffe decoratie voor je kraamfeest krijgt? We schreven eerder tips en trics voor de aankleding van je kraamfeest, voor als je een groot  budget als niet echt een budget hebt.

 


Wil je meer informatie over het afhuren van Kids Café Denderz voor een kraamfeest (of babyshower, of een heel andere gelegenheid?) Neem dan contact op met Jessica via info@denderz.nl  Er is heel veel mogelijk en de hapjes en drankjes op hun menu zijn allemaal erg lekker (we komen hier regelmatig voor een warme chocomelk en wat lekkers erbij als we aan het shoppen zijn in Groningen).