Ik krijg best wel heel vaak de vraag, hoe of wanneer geef je nou je kind een telefoon. Een eigen telefoon dus, waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn. Dat laatste is eigenlijk mijn allereerste uitgangspunt. Kan jouw kind of tiener al verantwoordelijk om gaan met een eigen telefoon? Laat me je vandaag meenemen in hoe ik hierover denk, en of zo’n abonnement nou een goed idee is. Of wellicht moet je toch iets anders kiezen? Ik hoop dat ik je in ieder geval kan helpen met het maken van deze keuze.

De voordelen van een abonnement

Laten we eens beginnen met het goede nieuws, namelijk de voordelen van kinderen met een mobiel telefoon abonnement. Wanneer je bijvoorbeeld een iPhone met abonnement voor je kind kiest, dan heb je twee vliegen in één klap. Een nieuwe telefoon en de mogelijkheid om deze te gebruiken. Je kunt tegenwoordig gelukkig zelf gemakkelijk kiezen hoe groot je wilt dat het abonnement is. Wil je dat je kind onbeperkt kan bellen en sms-en, of heb je liever dat ze overal internet hebben. Met een abonnement is dat zo ingesteld, en heb je vaak ook nog andere mogelijkheden om deze gegevens in te zien.

Daarnaast kun je ook instellen wat het plafond van zo’n abonnement moet zijn. Hiermee ben je dus als ouders (en vaak degene die betalen) helemaal in controle over wat er op financieel vlak gebeurd. De grenzen zijn vrij duidelijk (als je je plafond hebt bereikt dan is het op). Let er dus wel op dat je bij een abonnement ook echt deze instellingen er op zet, zodat je niet achteraf met dure rekeningen wordt platgegooid.

Nog een voordeel van een abonnement is dat je dit gemakkelijk kunt meenemen in je jaarlijkse budget. Je weet namelijk precies van te voren welke kosten je maakt voor de telefoon (en eventueel internet).

Wat ik zelf van mensen met een telefoon + abonnement heel vaak hoor, is dat ze het zo fijn vinden dat als hun telefoon stuk gaat (lees hier wat je wél kunt doen als je telefoon ‘kapot’ is), ze een nieuwe kunnen krijgen. Zo simpel ligt het vaak niet, maar het is inderdaad wel zo dat je met een abonnement meestal heel snel een nieuw werkend toestel in huis kunt hebben. Dat gaat je niet lukken zonder abonnement.

De nadelen van een abonnement

Ze zeggen het wel vaker, maar dat komt omdat het waarheid als een koe is. Elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Zelf heb ik gekozen voor een gulden middenweg (wat mij betreft) dus die deel ik als laatste met je.

Veel mensen houden toch niet van het woord ‘vastzitten aan’. En veel abonnementen voelen ook zo. Zeker als je een telefoon abonnement neemt waarbij je ook een toestel ‘krijgt’. Dan zit je vaak toch wel 2 jaar aan een bepaald contract vast. Dit is soms financieel niet haalbaar voor ouders (om zich ook echt voor de komende twee jaar vast te leggen op een maandelijkse afschrijving). Dit is natuurlijk begrijpelijk, in deze steeds duurder wordende tijden. En ook echt iets om naar te kijken of dit mogelijk is.

Verder zou je kunnen zeggen dat het een nadeel is dat je elke maand hetzelfde hebt, maar bij sommige providers kunnen je tussentijds je bundel laten aanpassen. Die wimpelen we dus gewoon af.

Mijn gulden middenweg

Wat mijn favoriete oplossing is, is toch een abonnement te nemen, maar dan zonder toestel. Voor onze zoon vind ik de verantwoordelijkheid voor een gloednieuw apparaat van bijna €1000,- gewoon een te grote verantwoordelijkheid. Dus wat mij betreft is er een gouden middenweg. Namelijk het nemen van een abonnement zonder toestel. Zo kun je zelf kiezen welke (oudere) telefoon je wilt, en toch de gemakken van het abonnement houden.

Zelf bel ik ook al jaren zo, ik zoek een telefoon op Marktplaats uit, zet mijn abonnement daarop en gaan met die banaan. Zo weet ik ook zeker dat ik niet direct elke maand ruim € 50,- kwijt ben aan telefoonkosten. En houd ik toch een fijn overzicht en de gemakken van een abonnement.

Geef jij je tiener een eigen telefoon met abonnement of zonder?

Meer lezen over kinderen en opvoed kwesties?

3 redenen waarom tablets WEL goed zijn voor je kind

Hier moet je aan denken wanneer je kind op kamers gaat