Het is voor iedereen nu eindelijk officieel vakantie! YEAH! Voor ons dus ook, en dat merk je gelijk de eerste dagen al. Niet alleen maar omdat de kids thuis zijn, maar ook omdat je hele ritme wordt omgegooid. Dat is tenminste wat er bij ons thuis gebeurd. Normaal hebben we een vrij strak en regelmatig schema door de dag heen, waaraan iedereen zich zowel bewust als onbewust wat aan houdt. Maar dan is het vakantie, en dan zijn er in eens vier kinderen de hele dag thuis, in plaats van maar twee. Wat doe je dan? Nou heel veel andere dingen, dat kan ik je wel vertellen.

En één van de eerste dingen die er hier bij in sneaken zijn toch de extra snack momentjes, en het wat slechter of zelfs niet koken. Omdat de kids de hele dag thuis zijn, komen ze heeeeeel veel vaker in de keuken, en krijgen ze dus ook heel wat vaker ‘zin in iets lekkers’. Nu hebben ze op school gewoon geen keuken waar ze de hele tijd langs lopen, en kunnen ze alleen maar wat eten tijdens hun 10 uurtje, en de lunch. Maar thuis… Tja, daar kun je de hele dag wat eten krijgen.

En omdat wij heus niet de enige zijn die in de vakantie de teugels wat laten vieren, en wat vaker uit eten gaan, of op de camping wat halen, een post over hoe je toch die broodnodige vitamientjes binnen kunt krijgen.

Monkey platter

Een apenbord? Nou ja, het klinkt gekker dan het is hoor. Toen ik dit voor het eerst zag, was ik eigenlijk gelijk enthousiast. Het enige wat het inhoudt is namelijk dat het een bord is (of bij ons thuis, een soort snackschaal met daarin allerlei kleinere schaaltjes) met daarop snacks. Maar wel gezonde snacks natuurlijk. Zo doe ik dan een halve komkommer in plakjes, schil ik een appel en snijd ‘m in partjes, komen er snack tomaatjes op te liggen, en al voorgewassen en geschilde worteltjes. Af en toe wat rijstwafels in stukken erbij of een paar kaasblokjes. Als het maar lekkere groentes en fruit zijn die jouw kids eten. Zo plukten we laatst de eerste echte gratis bramen hier in de struiken, en bleek dat onze tweede dochter geen genoeg van bramen kan krijgen. Toch schattig he.

Maar zo’n monkey platter maak je dus heel makkelijk en snel. Je schilt/snijd wat groenten en fruit, en gooit ze op een bord. Onze monkey platter zet ik om een uurtje of 10 neer, en een uurtje of drie ‘s middags. Dat zijn namelijk precies de momenten dat iedereen een beetje een lage suikerspiegel begint te krijgen, en het liefst een zak chips open trekt.

Geen snacks in huis halen

Het klinkt te simpel voor woorden, maar wat je niet hebt kun je ook niet eten. Zo kun je er dus het beste voor zorgen dat je voorraadkasten niet uitpuilen van de ongezonde snacks. Wij hebben in huis één snoep bak, waar al het snoep in gaat wat ze op school krijgen, of zelfs nog van Sint Maarten lopen van afgelopen jaar. Daar mogen ze 1x per dag wat lekkers uit halen, en that’s it. Geen andere snacks in huis, en alleen als mama het zegt kun je een keer een bakje chips krijgen (als we een keer een film avond houden, anders meestal niet).

En als je geen snacks in huis hebt, kun je ze ook niet aan de kids geen. Het beste is dus om ervoor te zorgen dat je dan gezonde snacks en groenten en fruit in huis hebt. Dat wordt dan ook weer sneller gepakt.

Vitaminen innemen

Kom je door wat voor reden dan ook niet echt toe aan gezond eten, of verval je erg snel in afhaal maaltijden? Dan is het innemen van wat extra vitamines geen overbodige luxe. Je kunt ze halen bij de lokale drogist, of makkelijk online bestellen, op bijvoorbeeld Flinndal . Je kunt voor de kids kiezen voor multi vitamine in een ‘snoepjes’ vorm. Onze kids houden niet echt van druppels of saai uitziende vitamine, en ik kan ze niet echt ongelijk geven natuurlijk. Maar het beste is om gewoon je vitamine te halen uit je voeding, door bijvoorbeeld de monkey platter wat vaker op tafel te zetten.

 

 

© Shutterstock