H&M is één van de shopwahalla’s voor ouders met (jonge) kinderen. Leuke kleren, redelijke goede kwaliteit, en een aardig prijsje. Prima winkel (al moet je soms wel erg lang in de rij staan voor een pashokje), en leuk assortiment. Toch?!

Als ouders zou je alleen absoluut niet bij H&M.com moeten gaan shoppen. Voor ouders is online shoppen ontzettend handig. Lees: geen zeurende kinderen die niet willen passen, geen drukte, geen warmte, geen gestress, geen wachten op een pashokje, en geen kids die kwijt kunnen raken tussen de rekken.
Maar… daarmee is ook alles gezegd als je bij H&M online wilt shoppen. De leukste kleertjes worden je aangeprezen en ze zijn zo besteld. Jammer dat je verzendkosten moet betalen (want bij ‘de buren’ hoeft dat vaak niet) maar dan heb je toch wat. Zou je zeggen…

Uit eigen ervaring kunnen wij spreken dat de bezorg service van H&M ontzettend slecht is! Wanneer je besteld staat er niet een levertijd bij, er staat alleen of iets is uitverkocht of niet. Dus je zou zeggen dat als er staat ‘beschikbaar’ dat je het dan ook snel in huis hebt.
In de kleine lettertjes op de site staat dat H&M binnen 3-5 werkdagen bezorgd. Met een beetje pech dus een week later. Waar de meeste online winkels (ja zelfs kleine webshops) binnen een dag bezorgen, loopt H&M dus wat achter qua bezorgservice. Maar goed, dat kun je weten als je alle kleine letters leest.

Je betaald standaard € 4,90 voor de bezorging. Of het nou gaat om 1 shirtje of 45 shirtjes, 3 lange broeken en 5 paar schoenen. Dat is dan wel weer aardig van ze. Maar wist je wel dat je per artikel dat je terugstuurt een hele euro moet betalen?! Gratis retourneren zoals in de meeste winkels gewoon is, gaat bij H&M niet op. Goed om aan te denken, want je kan dus niet een alle shirtjes in twee maten bestellen om te kijken welke het beste past, en de andere terugsturen, want dat kost je € 1,- per artikel <— rectificatie (H&M en diverse lezers attendeerde ons op het volgende) : Je betaald maximaal € 1,- per teruggezonden pakket (dat scheelt toch alweer heel wat)

Oké, je bestelling is geplaatst. Wij bestelden 2 paar schoenen in maat 19 (zoals jullie vast wel weten is dat één van de kleinste maatjes, waar een kind ongeveer een maand, met een beetje geluk twee maanden, in kan). Na een week nog niks gekregen te hebben, worden we wat onrustig. We hebben één paar ballerina’s nodig voor de bruiloft over 3 weken. Maar met 3-5 werkdagen levertijd is dat toch ruim op tijd. Helaas helaas… H&M heeft het artikel dan misschien wel op beschikbaar gezet op de site, maar niets blijkt minder waar. Na 9 dagen wordt het eerste paar schoentjes opgestuurd. Een vriendelijk bericht erbij dat het andere artikel (de hoognodige ballerina’s) later gratis wordt verzonden. ‘U betaald hiervoor niks extra’s’. Goh wat fijn! (sarcastische modus weer uit)

Waarom ouders niet bij H&M moeten bestellenNa ruim een maand krijgen wij een email met daarin de teleurstellende mededeling dat de schoentjes niet meer leverbaar blijken. De bruiloft is ondertussen allang achter de rug, en we hebben halsoverkop nog tig winkels afgestruind om juiste schoenen te vinden, omdat ‘de ballerina’s ‘ maar niet kwamen op dagen. Een belletje naar de klantenservice (hallo 0900 nummer, van € 0,08  per minuut) geeft iets meer opheldering. Helaas waren de ballerina’s toch niet meer leverbaar. Heel vervelend (vertelt de medewerker na een gesprek van ongeveer 11 minuten) maar gelukkig storten wij het geld gewoon weer terug op uw rekening. Heel fijn!

Dat we niet de enige zijn met nare ervaringen van H&M.com bleek na wat rondvragen onder andere ouders.

Justine vertelt ons over het geboorte pakje dat ze bestelde via H&M. Helaas kwam het pakje pas aan toen haar dochter al 5 weken oud was. Terugsturen kon wel hoor. Kostte haar alleen wel een extra euro. Dat pakje is dus in een doos belandt.

Ook vader Arnold  kan hierover meepraten. ‘Een stoer shirt en een overhemd voor mezelf, en een gave broek voor mijn zoontje besteld. Trots als een pauw dat deze papa wel even een online bestelling plaatste. Dat deze ‘euforie’ snel plaatsmaakte voor een keiharde nederlaag was wel jammer. Overhemd en shirt kwamen binnen 4 dagen binnen (sneller dan de 5 werkdagen die H&M op de site vermeld, dat dan weer wel) maar de broek van mijn zoon kwam toen het alweer te warm was voor lange broeken. En natuurlijk paste hij hem in de winter daarna niet meer.’

Yanelley kreeg een postbode aan de deur die onder rembours de bestelling bezorgde. Ze had zelf acceptgiro als betalingsmethode gekozen, maar dat was verkeerd in het systeem gezet. Of mevrouw wel even aan de deur € 343,92 wilde betalen! Ze heeft maar gewoon de deur dicht gedaan en gewacht tot het pakket naar het postkantoor werd gebracht, zodat ze dat in ieder geval kon pinnen.

Want bij H&M kennen ze het hele IDEAL betalingssysteem niet. Je kunt wel een rekening bij H&M openen waar je 14% rente betaald. Of je kunt een maandelijks afschrift krijgen (‘administratie kosten’ van € 1,- ) of een acceptgiro bij je bestelling (ook weer die belangrijke ‘administratie kosten’ van € 1,- ). Of je moet dat magische plastic stuk hebben dat een credit card heet (ha, ook daar weer rente kosten). Fijn hoor al die service.

Onze conclusie:
Mocht je bij H&M leuke kleertjes willen shoppen, regel dan een oppas, en ga lekker naar de winkel. Met kleine kinderen die maar een paar weken in een bepaalde maat zitten, kun je beter je kleertjes gelijk in huis hebben. Of je gaat naar de concurrent waar ze gratis leveren, gratis retourneren en waar ze voor 14 uur besteld, de volgende dag leveren. Zo kun je snel en gemakkelijk wel een fijne winterjas kopen bij Winterjassen.com

Wat zijn jullie ervaringen met online bestellingen bij H&M? Zijn jullie het met ons eens?

 

 

Dit bericht bevat gesponsorde inhoud