Steeds meer moeders kiezen voor zichzelf en voor hun gezin. Werken voor een baas wordt steeds minder populair. Maar je eigen tijd indelen en op je eigen manier je geld verdienen is hot en happening. En dat snap ik helemaal! Ik heb eigenlijk alleen als puber voor een baas gewerkt. Zodra ik 18 was begon ik voor mezelf. Eerst als gastouder/nanny aan huis, daarna begon ik als blogger en tekstschrijver. Mijn gedachtengang ik namelijk altijd geweest, zodra ik kinderen krijg wil ik voor hen thuis zijn wanneer zij er zijn. Dit is uiteraard mijn eigen keuze, niet iedereen kist daarvoor en dat is prima. Maar kinderen zijn maar zolang klein en thuis, dat ik die tijd met hen wilde spenderen zo vaak en lang mogelijk.

Zelfstandig ondernemer worden was dus de enige optie. Daarmee kan je je eigen werktijden bepalen, ben je zelf in controle van de opdrachten die je wel en niet aanneemt en waar jij je werk doet. Momenteel werk ik alleen maar thuis (of buitenshuis als de kleintjes op de peuterspeelzaal zijn). Er is een tijd geweest waarin wij een fantastische nanny hadden voor één dag in de week, wat ook heerlijk was. De kids vonden haar geweldig en ik kon in één dag tijd doen wat ik normaal in kleine stukjes verdeeld over de week moest doen. Een beetje zoals ik dat nu weer doe.

En daarom is het zo belangrijk om eens te kijken naar hoe je je bedrijfskosten het laagste kunt houden, zodat je zoveel mogelijk van je omzet kunt houden als winst. Want wat veel mensen niet beseffen is dat het runnen van een bedrijf (groot of klein) gewoon kosten met zich meebrengt. Gelukkig zijn er veel manieren om veel geld te besparen op tools enzo, die ik graag met je deel. Want ook ik gun jouw de beste tools en programma’s, zonder dat je je diep in de schulden moet steken, of dat je bedrijfskosten net zo hoog zijn als je omzet. Beetje jammer van al je harde werken toch?!

De boekhouding, lekker zelf doen dus!

Er zijn beginnende ondernemers die bijna geen cent winst hebben, die toch elke maand een boekhouder goud geld betalen. Waarom?! Omdat je denkt dat je het zelf niet kunt?! Het enige wat je eigenlijk moet doen is je facturen bijhouden. De uitgaven netjes met bonnetjes erbij op een veilige plek hebben en dan elk kwartaal BTW aangiften doen, en aan het eind van het jaar inkomstenbelasting aangifte. Je kunt hier wat meer lezen over wat voor soort administratie je allemaal moet opzetten en hoelang je bijvoorbeeld bepaalde documenten moet bewaren.

Je kunt dit doen door een Excel spreadsheet te maken, maar eerlijk gezegd vind ik dat nog wat te complex. Bovendien ziet het er vaak mega saai uit, en ik vind boekhouding al niet fantastisch interessant om te doen. Dus als het iets leuker en overzichtelijker kan dan een saaie spread dan heb je mijn aandacht.

Ik was dus super blij toen ik GetGekko tegen kwam. Dit is een super fijn, betaalbaar en betrouwbaar online boekhoudsysteem dat ik inmiddels al ruim 2 jaar met alle plezier gebruik. Wat ik een echte toevoeging vind is dat zij jouw BTW aangiften voor je uitrekenen. Zolang je gewoon alle inkomsten en uitgaven netjes noteert en in het systeem zet, berekenen zijn alles voor je. Hoef je alleen maar te kopiëren en plakken in het Belastingdienst formulier. Zie, daarom heb je geen boekhouder nodig elke maand. Wat ik je wel zou aanraden is om voor de inkomstenbelasting voor één gesprek/aangifte een boekhouder in de arm te nemen. Maar dan vooral om te kijken of je nog geld extra terug kunt krijgen. Zij kennen immers alle regelingen en dingen waar je recht op hebt als geen ander. Wij betalen elk jaar een boekhouder €50,- om een uurtje met ons om tafel te zitten. Omdat we via het boekhoud systeem alles al helemaal op orde hebben, hoeft het ook geen lang (en dus duur) gesprek te zijn. GetGekko kost je rond de €10,- per maand. Maar daarmee bespaar je dus op een maandelijkse boekhouder gemiddeld zo’n €30 per maand. Dat is €360,- per jaar! Tel maar uit je winst.

Geen dure telefoon + abo, maar lekker Sim Only

Ik snap het, een werk telefoon is soms een must. Speciaal als je er niet op zit te wachten om elke dag (en nacht) berichtjes te krijgen van klanten op je privé nummer. Een ander telefoon nummer of telefoon is dus soms wel handig. Maar waarom moet dat dan perse een dure telefoon met een net zo’n duur abonnement zijn?! Je kunt ook prima tweedehands via Marktplaats een telefoon vinden (mijn iPhone 8 plus kocht ik voor €400) en een goedkoop Sim Only abonnement erbij nemen. Zo betaal ik maar €10,- per maand voor onbeperkt sms-en, 500 bel minuten en 4GB aan internet data. Omdat ik meestal thuis werk, of in de bieb (daarover later meer). Zo ben ik zelfs met de aanschaf van mijn telefoon binnen een jaar al goedkoper uit, dan met een standaard karig abonnement inclusief telefoon voor ruim € 49,- per maand.

Flex plekken vs. ‘gratis’ werkplekken

Binnenkort ben ik de trotse eigenaar van een kantoor aan huis. Yes! Na onze verbouwing kwam er op de beneden verdieping een kamer ‘vrij’, en die heb ik dus gelijk ingepikt voor mezelf. Een plek waar ik de deur kan dicht doen, werk rommel kan laten liggen. Een aantal goede foto’s kan maken, kan brainstormen zonder dat de vier kids om me heen rennen. Heerlijk! Maar goed, tot die tijd zit ik aan de eettafel. Soms noem ik de nieuwe ondernemende moeders (waaronder mezelf) ook wel eens gekscherend de ‘eettafel-kantoor-medewerkers’. Want ik durf te wedden dat velen van jullie ook regelmatig (zo niet altijd) aan de eet tafel zitten te werken.

Toch merk ik, ook om mij heen bij andere ondernemende moeders, dat dit niet heel goed is voor de werkhouding. Je kunt je toch minder goed focussen op een plek waar het huishouden gewoon ‘in your face’ aanwezig is. Ja, mijn woonkamer is opgeruimd, maar toch wordt ik afgeleid door het in huis zijn zeg maar. Ik denk, oh ik kan ook nog wel even de vaatwasser leeghalen, als ik even een plas pauze neem, dan wil ik er even wat chloor in gooien en een borstel doorheen halen, want nu kan het even. Maar nee! Ik werk niet thuis omdat ik dan constant kan worden afgeleid door alles wat er nog meer gebeuren kan.

Daarom ga ik regelmatig zodra ik de kleintjes naar de peuterspeelzaal (en de grote naar school) heb gebracht, gelijk door naar de bibliotheek. Het is maar vijf minuten van ons huis af en bovendien zit er een handige en redelijk hippe brasserie naast. Ik kan dus heerlijk het gratis internet (op het gratis bieb abonnement van de kids) gebruiken en er is plek zat. Er zijn een aantal computer werkplekken, maar ook fijne zit plekjes. Of ze nou alleen zijn om boeken te lezen weet ik niet, maar ik ga er gewoon ook af en toe heerlijk zitten werken, brainstormen of een goed (werk)boek lezen.

Het enige wat ik je wel kan aanraden om te doen als je in een bibliotheek wilt gaan werken, is om een noise cancelling koptelefoon te kopen. Ik heb zelf een aantal weken gewerkt zonder deze gadget, maar ik kon me echt niet concentreren. Zelfs met muziek op kon ik nog alle omgevingsgeluiden opvangen. Niet erg goed voor de focus en concentratie zeg maar.

Maar met die noise cancelling koptelefoon is dat helemaal weg. Ik kan heerlijk ongestoord werken en heb geen last meer van kakelende bejaarden die net een cursus yoga 50+ hebben gevolgd in het wijkcentrum, ahum…

Ik las dus laatste de tip van een andere mede-ondernemer die gebruik maakt van een Business Deal bij van der Valk. Daarbij krijgt ze de hele dag gratis WiFI, onbeperkt koffie & thee, en een tosti. En dan kan ze gewoon de hele dag werken in de lounge/café voor maar een paar euro’s. Ik denk dat ik hier ook eens een voorbeeld aan ga nemen. Hier kun je ook meedoen aan het lunch buffet, dus dan zou ik een volledige dag in een rustige (en mooie) omgeving kunnen werken, inclusief uitgebreide lunch voor maar €17,50.

Flexplekken zijn leuk, maar vaak een beste hap uit je maandelijkse budget. Door gewoon een gratis werkplek te zoeken kun je zo €75-€150 per maand besparen! Dat kan dus oplopen tot €1800,- per jaar! Tel maar uit je winst dus!

Online programma’s volgen

Ik snap het, je wilt groeien met je bedrijf. En je bedrijf kan maar zo ver groeien, als dat jij groot bent. Dus je moet in jezelf investeren. In de dingen die je weet, de kennis die je bezit. Maar soms gaan we erg ver als startende ondernemers. Ja, je kunt geld lenen, of al je spaargeld steken in dure online programma’s van ondernemende guru’s van duizenden euro’s. Maar moet je dat willen als startende ondernemer? Natuurlijk is het zo dat als je er onwijs veel geld in steekt, je ook beter je best zult doen om de cursus te volgen en je huis werk te maken. Maar moet je gestresst raken over het feit dat je zoveel geld ergens in steekt en je niet weet of je dat bedrag ooit wel terug gaat verdienen?

Er zijn genoeg opties waar gratis programma’s gevolgd kunnen worden. Er worden ontzettend veel waardevolle webinairs gegeven, FB live’s gehouden en super goede emails verstuurd waar je veel van kunt leren. Heel soms schrijf ik mij gewoon alleen in voor een nieuwsbrief om te zien hoe diegene zijn/haar sales funnel (en email marketing) doet. Ik schrijf op wat mij triggert ergens op te klikken, iets wat mij aanspreekt. Waarom gooi ik sommige emails gelijk in de prullenmand en open ik anderen en lees ik ze helemaal tot aan het einde… Dit zijn allemaal gratis manieren om heel veel te leren.

Je kunt ook kiezen voor bundels van online cursussen. Zelf koop ik bijna religieus elk jaar de Genius Blogger Toolkit van The Ultimate Bundles. Deze staat boordevol met info om je (blog)bedrijf te laten groeien. Er zijn tientallen producten. Zelf gebruik ik niet eens de helft, maar alleen al vijf van die producten zijn het geld meer dan waard. Het kost je één keer $97 en met hoe de dollar nu is, is dat nog geen €87 euro. Verspreid dat over 12 maanden en je betaald minder dan €8,- per maand aan super goede cursussen. Vergelijk dat maar eens met de dure programma’s die je zogenaamd allemaal nodig hebt die je ruim €250,- per maand kosten. Tel maar uit je winst! Dat is €3000,- per jaar dus. AMAZING!

Je kunt ook kiezen voor de ‘Grow Your Business Bundle’, deze is iets meer elite (met een hogere prijs dus) en heeft ook nog uitgebreidere cursussen dan de blogger bundel. En meer gericht op het runnen van een bedrijf, en minder gericht op bloggen alleen.

Wat is jouw ultieme tip om de kosten van je bedrijf zo laag mogelijk te houden, zodat je zoveel mogelijk winst overhoudt?

Interessant voor jou